בס"ד

תפילין- מדריך לקניה נבונה

התפילין מתחלקים לשלוש חלקים : בתים, פרשיות, רצועות.
זוג תפילין כולל שני בתים. אחד מניחים על היד ואחד על הראש. בתוך הבתים מכניסים את הפרשיות. את הבתים מניחים על היד ועל הראש בעזרת הרצועות.

א. הבתים : ישנם שני סוגי בתים עיקריים.

1. בתים מ"בהמה דקה": "בהמה דקה" זו בהמה שהעור שלה דק – כבשים. בתים אלו מיוצרים ממספר חתיכות של עור מעובד, הדבוקות ותפורות זו לזו. חתיכות עור אלו הן דקות מאוד. כיוון שכך בתים אלו לא משתמרים לאורך זמן, ואינם ניתנים לתיקון במקרה של פגיעה. בבתים אלו לא ניתן לבצע מספר הקפדות הלכתיות, מלבד העובדה שהייצור ממספר חתיכות עור ולא מחתיכת עור אחת, היא לכשעצמה חסרון הלכתי. על פי רוב בבתים אלו מכניסים פרשיות באיכות נמוכה. עלות תפילין כאלו היא 1200-1500 ש"ח.

2. בתים מ"בהמה גסה": "בהמה גסה" זו בהמה שהעור שלה "גס" ועבה – שור. בתים אלו מיוצרים מחתיכת עור אחת שלמה הנלקחת מעור הצוואר של השור שהוא במיוחד עבה וגמיש.
בתים אלו משתמרים זמן רב ביותר (אפילו דורות), וניתנים לתיקון במקרה של פגיעה. העובדה שבתים אלו מיוצרים מחתיכה אחת בלבד היא יתרון הלכתי חשוב. בנוסף לכך ישנן עדיפויות הלכתיות שניתן לבצע רק בבתים אלו. על פי רוב בבתים אלו מכניסים פרשיות באיכות גבוהה. עלות תפילין כאלו היא 2500 ש"ח ויותר.

אפשרות ההבחנה הברורה ביותר בין שני סוגי בתים אלו היא באמצעות החריצים בהם מונח חוט התפירה הסוגר את הבית של הראש. בבתים מ"בהמה גסה" חוט התפירה מונח בתוך חריצים, ובבתים מ"בהמה דקה" אין כלל חריצים, והחוט מונח על הבית עצמו.

בקניית הבתים יש לבדוק שהחריצים המבדילים בין ארבעת הבתים בבית של הראש יהיו ממש מחורצים ולא רושם בלבד על גבי הצבע.

ב. הפרשיות : הפרשיות הן ארבעה קטעים מהתורה בהם מוזכרת מצוות תפילין.

הפרשיות נכתבות בדיו מיוחד על גבי קלף, באמצעות קולמוס. בדרך כלל הקולמוס הוא נוצת תרנגול הודו, אם כי ההלכה מתירה לכתוב גם באמצעות קולמוס מפלסטיק או ממתכת.

הקלף גם הוא עשוי מעור.
לא מומלץ כלל לקנות תפילין שהפרשיות נכתבו על גבי "קלף משוח". זהו קלף שנמשך בסיד לפני הכתיבה. לאחר זמן הסיד עלול "לקפוץ" מהקלף, ואז האותיות נמחקות והתפילין נפסלות.

הפרשיות הן החלק היקר שבתפילין. כתיבת הפרשיות זו עבודה מקצועית, זהירה ואחראית מאוד, שנמשכת שעות רבות. כתיבה כשרה דורשת הקפדות רבות שאין כלל אפשרות לוודא שאכן הן התקיימו, חוץ מאמון מלא בסופר (למשל: כתיבה בכוונה "לשם קדושת תפילין", וכתיבה כסדרן). לכן דרוש ונחוץ לדעת שאכן הפרשיות נכתבו ע"י סופר מומחה וירא שמיים. אם לא ידועה למוכר זהותו של הסופר הדבר עלול להיות בעייתי.

ג. הרצועות : גם הן עשויות מעור.

רצועות העשויות מ"עור עליון" שזהו החלק החיצוני של העור, טובות הרבה יותר מרצועות העשויות מ"עור תחתון" המכונה "שפלט", שזהו החלק הפנימי של העור. רצועות העשויות בעבודת יד מהודרות יותר. הרצועות צריכות להיות צבועות שחור בצורה מלאה וטובה בצידן החיצוני בלבד. צביעת הרצועות גם בצידן הפנימי זהו הידור בלבד.